Właściwa praca silnika w skuterze wodnym zależy od dobrej mieszanki paliwowo powietrznej oraz mocnej iskry na świecy zapłonowej. O ile działający w skuterze silnik pobiera prąd z alternatora, to do jego rozruchu niezbędny jest dobry i naładowany akumulator.
Baterie zużywają się poprzez ciągłe cykle ładowania i rozładowywania, ich na ich trwałość wpływa również upływający czas.
Najbardziej destrukcyjne dla akumulatorów jest ich głębokie rozładowanie lub zbyt długie ładowanie.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów baterii zaczynając od tych tradycyjnych – kwasowo ołowiowych, poprzez takie w których kwasem nasączona jest mata szklana, a skończywszy na akumulatorach żelowych.
Każdy z rodzajów tych baterii ma swoje plusy i minusy, to użytkownik skutera musi podjąć decyzje który z tych akumulatorów wybierze.
W zestawieniu poniższym nie bierzemy pod uwagę marek poszczególnych rodzajów produktów.
Niestety wybierając akumulator, należy zwrócić też na jakość samej marki. Firmowe akumulatory trzymają podane na obudowie parametry z bateriami typu „no name” bywa różnie.
Akumulatory kwasowe
Akumulator z płynnym kwasem. To najpopularniejszy i najstarszy typ baterii. Jego główną zaletą jest niska cena. Jest on również mniej podatny na uszkodzenia poprzez przeładowanie, jest również lżejszy w porównaniu do akumulatorów AGM i żelowych.
Niestety wypełniony jest (rozcieńczonym) ale jednak płynnym kwasem, który może wyciec i uszkodzić kadłub skutera wodnego.
Innym problem jest mniejsza odporność na wstrząsy, które często występują przy pływaniu skuterem wodnym. Wstrząsany elektrolit wzburza się i napowietrza co obniża pojemność akumulatora, dodatkowo może on wypływać przez nieszczelności w korkach. Przeładowanie akumulatora powoduje wydzielanie się łatwopalnego gazu – siarkowodoru.
Akumulatory AGM
W tego typu bateriach elektrolit nasącza włókna szklane. Całość jest zabezpieczona szczelnymi zaworami. Akumulatory te nie wymagają zbyt dużo zabiegów konserwacyjnych. Wystarczy okresowo wyczyścić baterię z zewnątrz. Zaletą ich jest też możliwość rozładowywania do bardzo niskiego poziomu.
Akumulatory AGM są szczelne, kwas z nich nie może się wylać, a ewentualne opary gazowe, wydostać.
Są to najbardziej uniwersalne baterie do użytku morskiego. Zalecane są osobom, które sezonowo korzystają z łodzi, ponieważ w stosunku do pozostałych typów baterii, lepiej utrzymują ładunek elektryczny.
Baterie te charakteryzują się długą żywotnością oraz niskim wskaźnikiem samorozładowania. Można je również instalować pod dowolnym kątem i są odporne na wstrząsy oraz wibracje. Trzeba jednak pamiętać, że tak jak w przypadku akumulatorów kwasowych o płynnym elektrolicie, baterie AGM są podatne na zasiarczenie, gdy pozostają w stanie częściowego naładowania przez dłuższy czas. Wzrastające zasiarczenie powoduje obniżenie „pojemności” akumulatora, aż do 0.
Akumulator żelowy
Baterie żelowe są napełniane ciekłym elektrolitem i żelowane krzemianami jeszcze przed szczelnym zamknięciem.
Podobnie jak w przypadku akumulatorów AGM, przy ich produkcji, wykorzystywana jest technologia rekombinacji, eliminująca potrzebę dodawania wody. Są to akumulatory hermetycznie zamknięte, bezobsługowe, odporne na niskie temperatury, wstrząsy i wibracje. Wykazują one również długą żywotność. Ich podstawową zaletą jest odporność na nadmierne rozładowanie. Ponadto, cechuje je bardzo mała szybkość samorozładowania (mniejsza niż 1% miesięcznie), dzięki temu można go długo przechowywać bez ładowania.