Czym konserwować kadłub skutera wodnego, jak go zabezpieczyć przed oddziaływaniem słonej wody, co zrobić, aby nie pojawiały się na nim zacieki?
Przed tymi i wieloma innymi pytaniami staje po zakupie właściciel skutera.
Pierwszą różnicą w podejściu do konserwacji jest budowa-struktura kadłuba. Część skuterów wykonana jest w takiej samej technologii jak jachty, czy łodzie motorowe – żelkot* na włóknie szklanym.
W ostatnim czasie firmy produkujące skutery wodne w tym SeaDoo zaczęło stosować powierzchnię akrylowe.
Do takich powierzchni nie są zalecane środki oparte na alkoholu, benzynie, acetonie, rozpuszczalnikach, ani inna silna chemia używana w autokosmetykach.
Generalnie preparaty ceramiczne dedykowane na powierzchnie plastykowe oraz winylowe można zastosować również na akryl. Pod warunkiem, że będą to produkty markowych firm.
Do doraźnego czyszczenia powierzchni można zastosować również awaryjnie chemię łazienkową. Są dostępne preparaty do czyszczenia wanien i brodzików akrylowych.
Woskowanie i polerowanie laminatu, czyli połysk żelkotu
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac należy skuter wodny dokładnie umyć.
Jeżeli powierzchnia po umyciu jest w dobrym stanie oraz zachowuje połysk i kolor nie ma przebarwień, wystarczy zabezpieczyć kadłub woskiem lub woskiem z teflonem.
Jeżeli skuter przechowywany jest na słońcu zabieg taki warto powtórzyć w środku sezonu.
Zastosować tradycyjny wosk Carnauba czy wosk z Teflonem?
Produkty zawierające teflon polecane są do wszystkich powierzchni, które nie są obciążane mechanicznie, takie jak np. kadłuby. Wytwarzają one bardzo gładką powierzchnię, która zapobiega przywieraniu brudu, ułatwia to czyszczenie podczas całego sezonu.
Jeżeli planujemy malowanie kadłuba, należy liczyć się z tym, że film z teflonem jest trudny do usunięcia.
Tradycyjne produkty z woskiem Carnauba nadają się natomiast lepiej na wszystkie powierzchnie które poddane są różnym obciążeniom mechanicznym np. ścieraniu. Woski te również nadają powierzchniom wysoki połysk, nie są jednak tak gładkie, jak produkty zawierające teflon. Produkty te gwarantują natomiast dłuższą ochronę powierzchni.
Jak przywrócić połysk powierzchni z żelkotu?
Jeżeli po umyciu skutera wodnego okaże się, że żelkot kadłuba na skutek działania promieni UV i agresywnego działania środowiska wykazuje oznaki zestarzenia, utracił połysk, jest matowy, uległ przebarwieniu, należy użyć produktów które zawierają drobiny ścierne (takie jak w pastach polerskich). Preparaty te delikatnie ścierają i wygładzają powierzchnię żelkotu oczyszczając ją i przywracając pierwotny połysk i kolor.
Powierzchnie starsze, silniej zaatakowane lub które zrobiły się matowe, należy wypolerować środkiem polerskim.
Dobór środków zależy od stopnia zmatowienia i głębokości powstałych rys. Przed przystąpieniem do polerowania, należy przetestować wybrany środek w miejscach mniej widocznych. Kadłub skutera wodnego posiada wiele zakamarków pozwalających na takie testy.
Niebieskie żelkoty mają skłonność do stosunkowo szybkiego blaknięcia przy intensywnym promieniowaniu UV. Do tego typu powierzchni najlepiej stosować środki zawierające cementy glinowe. Usuwają one przebarwienia i przywracają powierzchniom pierwotny połysk i kolor, a wosk pozwala utrzymać wypolerowane powierzchnie przez długi czas w nienagannym stanie.
Więcej o przygotowaniu skutera wodnego do sezonu przeczytasz TU.
Podsumowując
Należy unikać polerowania kadłuba skutera wodnego w ostrym słońcu.
Środki polerskie, w takiej sytuacji, schną zbyt szybko co może powodować tworzenia się smug.
Do polerowania należy używać tylko miękkiej szmatki z chłonnej bawełny i zmieniać ją regularnie (w miarę jej zabrudzenia), żeby nie rozcierać brudu.
Polerować należy odcinkami, żeby zastosowany środek nie sechł za długo, ponieważ w przeciwnym razie polerowanie będzie utrudnione (na już wypolerowaną powierzchnie, będziemy ponownie nanosić preparat).
Powierzchnie wykonane z laminatu poliestrowo szklanego takie jak burty, pokład, kokpit, powinno się raz lub dwa razy do roku wypolerować i nawoskować. Zapewnia to skuteczną ochronę żelkotu przed szkodliwym promieniowaniem UV, zanieczyszczeniami atmosferycznymi i pochodzącym z wody.
Zapraszamy do naszej wypożyczalni skuterów wodnych oraz do konsultacji z naszymi fachowcami od spraw technicznych.
*Żelkot jest modyfikowaną żywicą opartą o różne składniki (zależnie od oczekiwanych parametrów produktu końcowego). Ze względu na skład i rodzaj zastosowanej bazy żywicznej dzielimy żelkot na poliestrowy, winyloestrowy, czy epoksydowy.