Konserwacja silnika i układu napędowego

Najrozsądniej jest oddać, przynajmniej raz w roku, skuter wodny na kompleksowy przegląd. Ale jak wiadomo, nie zawsze jest na to czas i pieniądze. Dla tego warto na bieżąco dbać o dobry stan techniczny skutera wodnego.

Zawsze sprawdzamy szczelność turbiny, świece, energię iskry, ciśnienie sprężania w cylindrach, wszystkie elementy, które podlegają smarowaniu, i ogólny stan silnika – wycieki, przedmuchy.
Wszystkie filtry w silniku wymieniamy raz w roku lub po przepłynięciu 100 motogodzin.
Układ chłodzenia płuczemy każdorazowo (jak najszybciej) po pływaniu w słonej wodzie. Po pływaniu w słodkiej, jeżeli skuter wodny będzie odstawiony na dłuższy czas, również warto przepłukać instalację.
Skutery wyposażone są w standardową złączkę do węża ogrodowego, gdzie wygodnie podepniesz bieżącą słodką wodę.
Najpierw odpalasz silnik w skuterze, a po chwili maksymalnie 15-20 sek. włączasz wodę.
Skuter płuczemy ok 5 min, następnie odłączamy wodę. Możemy go delikatnie przegazować i wyłączmy silnik.
Przegazowanie spowoduje wypchnięcie większej ilości wody. Po wyłączeniu silnika z układu chłodzenia powoli ścieknie cała woda.
Nigdy nie wyłączaj silnika, gdy woda w wężu jest pod ciśnieniem. Woda może, poprzez układ wydechowy, wlać się do komór spalania i uszkodzić silnik. Konkretnie, w takim przypadku uszkodzeniu może ulec wał korbowy lub korbowód.

Jeżeli chodzi o czynności serwisowe przy samym silniku, to tutaj postępujemy tak jak w wypadku samochodu lub motocykla. Wymieniając świece należy sprawdzić szczelinomierzem odległość (szczelinę) pomiędzy elektrodami. W razie czego ją skorygować wg instrukcji.
Do wymiany oleju, jeżeli korek spustowy nie znajduje się w najniższym miejscu, może być przydatna odsysarka.
Należy pamiętać, że silniki skuterów wodnych mają suchą miskę olejową i wskazania wskaźnika poziomu oleju mogą nie pokrywać się z rzeczywistym wymaganym poziomem oleju w skuterze wodnym. Dla tego gdy nie widzimy, ze olej wycieka, powinniśmy się trzymać wskazań (co do ilości oleju) z instrukcji obsługi.

Na pewno częściej należy kontrolować filtr paliwa. Benzyne tankujemy z różnych źródeł, często dolewamy paliwo z kanistrów w których może gromadzić się osad. Dla tego warto kontrolować na bieżąco stan filtra paliwa i nie zapominać o jego wymianie.

Warto również co jakiś czas stosować uszlachetniacze paliw (dobrych firm), oczyszczą one układ paliwowo wtryskowy naszego skutera wodnego.

Zapraszamy do lektury naszych tekstów o konserwacji skuterów wodnych po i przed sezonem

Zimowanie skutera wodnego
Przygotowanie skutera wodnego do sezonu

oraz do kontaktu z naszym serwisem.