Nasze blogi zaczęliśmy dość specjalistycznie, ale to z powodu kończącego się sezonu trzeba było zamieścić tekst o przygotowaniu skutera wodnego do zimy (Przeczytaj Tu).
Ale generalnie w blogu, chcieliśmy zamieszczać teksty dla wszystkich, tak aby początkujący dokształcali się, ale i doświadczone osoby znalazły cenną wiedzę o skuterach wodnych.
W tym tekście zaczynamy od początku.
Skuter wodny – co to za maszyna?
Pisząc najprościej, jest to niewielki pojazd służący do jazdy po wodzie, którym mogą się poruszać; jedna, dwie a nawet trzy osoby(w zależności od modelu).
Skutery wodne mogą osiągać duże prędkości, wyposażone są w silniki spalinowe o mocy osiągającej nawet do 300 KM, zaś ich kadłub skonstruowany jest z lekkich elementów. Niezależnie od modelu skutera, zasada jego działania jest podobna – opiera się na sile odrzutu strumienia wody za pojazdem.
Zastosowanie tego typu napędu pozwala na wykonywanie bardzo szybkich manewrów na wodzie.
Jak napędzane są skutery wodne?
Na rynku oferowanych jest obecnie wiele różnych modeli skuterów, które mogą się nieco między sobą różnić. Schemat budowy skutera oraz jego napędu jest bardzo podobny w większości pojazdów.
Jednym z Podstawowych elementów skutera wodnego jest jego napęd. Najczęściej wyposażony jest on w silnik spalinowy o pojemności mogącej wynosić od 700 do 1600 cm3. Silniki te osiągają moc od 80 do aż 300 KM.
W skuterze pracują silniki dwusuwowe lub czterosuwowe. Zastosowanie tych pierwszych jest coraz bardziej rzadkie. Podstawowym paliwem do zasilania skuterów jest benzyna, skutery wodne napędzane silnikami diesla, nie występują. Chłodzenie silników odbywa się poprzez bezpośredni pobór wody z akwenu po którym porusza się skuter wodny. Urządzeniem, które zamienia energię silnika na siłę poruszającą skuterem, jest śruba, która jest częścią pędnika. Woda zasysana jest przez otwór od spodu osłonięty kratą wody , a następnie wyrzucana gwałtownie w kierunku odwrotnym do tego, po którym porusza się skuter.
Śruba – Dysza czyli Pędnik – elementy składowe napędu skutera wodnego
Najważniejszymi elementami budowy napędu skutera są śruba i dysza czyli pędnik. Ruch obrotowy śruby (napędzanej silnikiem) powoduje zasysanie wody. Śruba jest zamknięta w tzw. pierścieniu i znajduje się na końcu wału napędowego. Dysza natomiast odpowiada za wyrzut wody. Umieszczona jest u wylotu turbiny. Dysza pełni również funkcje steru, ponieważ sterując kierownicą skutera sprawiamy, że zmienia ona kierunek wyrzutu wody w prawo lub w lewo, co z kolei powoduje, że zmienia się również tor poruszania się skutera wodnego.
Budowa kadłuba skutera wodnego
Pod względem budowy i sposobu pływania wyróżniamy dwa rodzaje skuterów wodnych -skuter siedzący i skuter stojący. W przypadku tego typu pojazdów bardzo ważne jest, aby kadłub był lekki, a jednocześnie wytrzymały, dlatego też do jego budowy najczęściej stosuje się tworzywa sztuczne lub włókna szklane.
Niska masa, tego typu materiałów, pozwala na osiągnięcie przez skuter wodny większej prędkości i ułatwia manewrowanie.
W skuterach wodnych siedzisko kierującego i pasażera znajduje się na szczycie kadłuba. Dodatkowo musi być on odpowiednio wyważony. Jest to istotne dla bezpieczeństwa pływających, ponieważ dzięki temu skuter po wywróceniu wraca do pierwotnej pozycji.
W skuterach stojących w miejscu siedziska jest przestrzeń do stania dla kierującego skuterem wodnym. Skuter stojący jest dużo mniejszych rozmiarów, pomimo tego jest on dużo trudniejszy do prowadzenia.
Prowadzenie skutera wodnego
Kierowanie skuterem wodnym nie jest zadaniem trudnym, choć wymaga oczywiście pewnej wprawy i wyczucia. Manewrowanie przypomina prowadzenie motocykla. Kontrola prędkości w skuterze wodnym odbywa się poprzez dźwignię w prawej manetce kierownicy. Obsługuje się ją palcem wskazującym – poprzez nacisk zwiększamy prędkość.
Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w skuterze wodnym jest „zrywka”. Jest kluczyk, który przypięty zostaje do kamizelki ratunkowej lub nadgarstka osoby prowadzącej skuter. Jeżeli prowadzący spadnie ze skutera wodnego, zrywka automatycznie odcina zasilanie silnika skutera. Zmniejsza to ryzyko kolizji z innymi osobami na wodzie i pozwala bez problemu ponownie wejść na skuter.
Należy również wspomnieć o hamowaniu. Większość skuterów wodnych nie jest wyposażona w hamulce, a zwalnianie pojazdu polega po prostu na zmniejszaniu prędkości lub całkowitym puszczeniem manetki gazu.
W nowych konstrukcjach skuterów wodnych coraz więcej skuterów wyposażanych jest w system hamulcowy.
Zapraszamy do lektury kolejnych wpisów w których rozwiniemy tematy napędów skuterów, poruszymy też temat uprawnień niezbędnych do prowadzenia skutera wodnego oraz wiele innych ciekawych tematów.
Zapraszamy do lektury.