Zimowanie skutera wodnego

Zbliża się okres zimowy, czas zakonserwować i zabezpieczyć przed mrozami skutery wodne jak i jednoślady.
W zależności jak zadbamy o sprzęt przed zimą, tak zaczniemy sezon – na wyjeździe lub w warsztacie.

Skuter wodny jak każdy sprzęt mechaniczny, przed zimą wymaga konserwacji i zabezpieczenia.
Oczywiście, jeżeli maszyna jest na gwarancji, sprawdź czy nie musisz jej oddać na przegląd posezonowy w autoryzowanym warsztacie. Ale i tak wtedy warto część prac wykonać samodzielnie.
Da nam to pewność, że wiosną nie spotkają nas przykre niespodzianki.

Co warto zrobić przy skuterze wodnym przed zimą?

Jest bardzo istotne czy zimujemy sprzęt w ogrzewanym, czy nieogrzewanym pomieszczeniu.
W przypadku ogrzewanego garażu- nie martwimy się czy woda nie zamarznie, rozszerzając się wewnątrz elementów skutera powodując duże uszkodzenia.

Co mróz uszkadza w skuterze wodnym?  Uszkodzone przez zamarzniętą wodę, mogą zostać tak ważne i kosztowne elementy jak:

  • kolektor
  • Układ wydechowy
  • elementy elektroniki
  • akumulator
  • intercooler
  • należy pamiętać o zabezpieczeniu przewodów oraz uszczelnień gumowych
Jaki jest koszt przygotowania skutera wodnego do zimy?

W zależności od modelu skutera i zakresu prac, może wynieść od 900- 1700zł

 Serwis przed zimą?

1 Skuter należy dokładnie umyć
Z zewnątrz, przy niskim ciśnieniu wody i z użyciem detergentów, wewnątrz (pod kanapą) przy użyciu wilgotnej gąbki. Jeśli skuter długo stał w wodzie, glony oraz porosty i wykwity usuniesz np.: preparatem do czyszczenia dna łodzi.

2. Układ napędowy oraz  chłodzenia w skuterze należy dokładnie przepłukać.
Przed zimą , ale po pływaniu w słonej wodzie każdorazowo! Nasze skutery wyposażone są w standardową złączkę do węża ogrodowego, gdzie wygodnie podepniesz bieżącą słodką wodę.

3. Jak przepłukać skuter po słonej wodzie?
Bardzo ważne!

  • Najpierw odpalasz silnik w skuterze, a po chwili włączasz wodę.
  • Popłucz go kilka minut. Dodaj delikatnie gazu by zwiększyć przepływ i rozrzut wody. Nie gazuj skutera do odcinki po wyjęciu z wody- drgająca bezwładnie śruba może uszkodzić werring lub przyśpieszyć jego zużycie.
  • – Kończysz płukanie? TO WAŻNE: najpierw wyłączasz wodę, a później gasisz silnik. Nie odwrotnie! Jeśli najpierw wyłączysz silnik, woda z węża ogrodowego pod ciśnieniem może układem wydechowym dostać się do komory spalania, gdzie nawet mała jej ilość doprowadza do całkowitego uszkodzenia silnika. Dochodzi do wyginania korbowodów oraz wałów korbowych.

4. Skuter wodny trzeba po myciu dokładnie wysuszyć.
Powierzchnie płaskie przetrzeć suchymi szmatami, wszelkie zakamarki przedmuchać sprężonym powietrzem. Szczególnie trzeba zadbać o układ wydechowy, w czasie zimy nie powinna stać w nim woda. Zalewamy również układ wydechowy glikolem na zimę jeśli skuter będzie stał w minusowych temperaturach.

5. Jak nabłyszczyć skuter wodny? Tani sposób na konserwacje skutera wodnego? Jak usunąć kamień z powierzchni skutera wodnego?  Jak nabłyszczyć skuter wodny?

Zastosuj ocet! Sprawdź!
Szmatka nasączona octem rewelacyjnie usuwa nagromadzony kamień z wody, pozostawia błyszcząca i czystą powierzchnie. Konserwuje i nabłyszcza.

6. Poszycie skutera należy zawoskować lub nałożyć odpowiedni preparat konserwujący np. plastiki w skuterach SPARK czy TRIXX

7. Elementy metalowe i gumowe najlepiej zabezpieczyć sprayem silikonowym.

8. Wszystkie cięgna – nasmarować.

9. Akumulator trzeba zdemontować ze skutera.
Akumulator powinien być przechowywany w stałej, dodatniej temperaturze.
Należy go naładować do pełna i co 1 miesiąc regularnie doładowywać lub podłączyć pod specjalną impulsową ładowarkę.

10.Zdjąć siedzenie i wysuszyć kadłub, wyjąć wszystkie schowki i pootwierać je.

11. Wysuszyć dokładnie komorę silnika, spuścić wodę z kadłuba całkowicie.
Siedzenie zakładamy po całkowitym wysuszeniu skutera. Zamknięcie wody na kilka miesięcy nie sprzyja pozytywnie na kondycje skutera wodnego.

12. W niektórych modelach skuterów wodnych warto wysuszyć siedzenie przed zimą. Najczęściej wystarczy je oprzeć pionowo o ścianę, woda spłynie grawitacyjnie.

13. Wymagane jest pozostawienie skutera wodnego na zimę z pełnym zbiornikiem paliwa.
Może być on też pusty, ale w 100%. Pozostawienie niewielkiej ilości paliwa, powoduje (przy zmianach temperatury), wykraplanie się wody wewnątrz zbiornika.
Do paliwa warto dodać na zimę uszlachetniacza. Można zastosować specjalne preparaty v(np. fuel stabiliser-conditioner ) które dodajemy do benzyny, odpalamy silnik + wodę ogrodową. Pozwalamy na kilka minut pracy by prearat wraz z benzyną penetrował przez cały układ paliwowy- konserwując go i czyszcząc.
Warto również wyczyścić i osuszyć intercooler.

14. Trzeba przed zimą koniecznie wyczyścić separator wody w paliwie.

16. Usuwamy z silnika ewentualną wodę, która przez kolejne 6 miesiecy zimy powodowała by korozje wewnątrz silnika.

Dla czego warto wymienić olej w skuterze wodnym przed zimą?

17. W starym oleju jest mnóstwo zanieczyszczeń i opiłków podczas zimowania skutera silnik najczęściej nieodpalany jest przez kilka miesięcy.
Zanieczyszczenia tę potrafią osiadać i przyklejać się do wewnętrznych elementów silnika. Szybka wymiana starego oleju po sezonie niweluje ten problem. Dobrze wygrzany i przepłukany silnik po sezonie, odpowiednio rozgrzany w momencie serwisowania i wymiany oleju- powoduje że silnik pozostawiony jest czysty, zadbany, zabezpieczony i gotowy do pracy w przyszłym sezonie. A ty nie stoisz w kolejce do mechanika jak tylko pogoda się pojawi 🙂

18. Wózek serwisowy pod skuter wodny.

Jak postawić skuter na zimę? My stosujemy specjalne wózki serwisowe naszego projektu, które również sprzedajemy i są w naszej ofercie. Zastosowanie takiego wózka zaoszczędza kilka m2 powierzchni przy magazynowaniu skutera na zimę. Wózek jest mniejszy od skutera- więc maksymalny obszar jaki zajmie skuter to dokładnie jego obrys. Wózek serwisowy pod skuter wodny wyposażony jest w 2 koła proste oraz 2 obrotowe kółka, z czego min 1 wyposażone jest w hamulec postojowy. Skuter bez problemu zsuniemy na wózek w 2 lub 3 osoby. Wózek jest lekki i poręczny. Zajmuje o wiele mniej miejsca w porównaniu z przyczepą. Zyskujemy powierzchnię dyszla, czy kół wraz z nadkolami, które często wystają. Wózek jest bardzo łatwy w manewrowaniu, skuter możesz przestawiać po garażu samemu. Nie musisz używać do tego jakieś ogromnej siły…. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie również do drobnych prac serwisowych i konserwacyjnych.

Koniecznie sprawdź stan śruby napędowej oraz wearring.