Najwygodniejszą formą transportu jednego lub dwóch skuterów wodnych jest przyczepa jednoosiowa. Przyczepa taka powinna być odpowiednio przystosowana, musi mieć odpowiednie stelaże i punkty mocowania.
Można taką przyczepę kupić lub wypożyczyć. W dobrych wypożyczalniach skuterów wodnych przyczepy oferowane są do wypożyczenia, w komplecie ze skuterami.
Jeżeli jednak zdecydujemy się na zakup przyczepy, pod uwagę należy wziąć szereg czynników.
Pierwszym podstawowym jest maksymalny rozmiar skutera wodnego jaki będziemy mogli przewozić. Ten parametr wiąże się również z DMC przyczepy, a to wiąże się z parametrami przypisanymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu holującego.
Należy również upewnić się, czy wybierany model przyczepy ma możliwość regulowania położenia osi, czyli ustawienia środka ciężkości przewożonego ładunku. Istotną właściwością jest również system Waterproof, czyli dodatkowe uszczelnienie piast, które zabezpiecza ich łożyska przed zalaniem (przy wodowaniu skutera, zazwyczaj zanurzamy koła pod wodę. Tego typu zabezpieczenie zwalnia nas z konieczności każdorazowego (po zanurzeniu) osuszania i smarowania piast kół przyczepy.
Innym istotnym elementem przyczep do skuterów wodnych powinno być zabezpieczona przed wodą, instalacja elektryczna wraz z punktami oświetleniowymi. Dlatego trzeba zwrócić uwagę czy wybrana przez Ciebie przyczepa na skuter posiada lampy LED oraz złącza typu Bajonet, które gwarantują szczelność całego systemu. Trzeba Sprawdzić również, jak działa system lamp, czy łatwo się je rozkłada i składa oraz jak szeroko są rozstawione podczas wprowadzania i sprowadzania skutera.
Kolejnym niezbędnym elementem przyczepy do przewozu skutera wodnego jest wyciągarka. Nie musi to być wyciągarka elektryczna, lepiej jak to będzie mechaniczna, ale dobrej firmy, na pewno wtedy dłużej posłuży.
Płozy czy rolki? Co wybrać?
Jednym z bardziej istotnych wyborów, na które należy się zdecydować kupując przyczepę do przewozu skutera jest rodzaj mocowania, na którym przewożony będzie skuter wodny. Na rynku dostępne są dwa rozwiązania płozy lub rolki. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma wady i zalety.
Głównym atutem przyczep płozami jest bardzo duża stabilność podczas jazdy. Z kolei w przypadku rolek bardzo łatwo jest zwodować łódź w każdych warunkach.
Dwa skutery
Przyczepa taka powinna mieć dokładnie te same rozwiązania techniczne, co model jednomiejscowy. Dlatego również w tym przypadku należy zwrócić uwagę na wykończenie, podzespoły, oświetlenie oraz wszelkiego typu pozostałe akcesoria opisane powyżej.
Rejestracja przyczepy
Przyczepa do transportu skutera wodnego, podobnie jak wszystkie pojazdy mechaniczne musi przejść procedurę niezbędną do dopuszczenia do ruchu po drogach publicznych. Dlatego należy ją zarejestrować. Rejestracji nowej przyczepy (tak jak i samochodu), można dokonać jeszcze przed wyjazdem od sprzedawcy.
Rejestracja nowej przyczepki do skutera wodnego – Jakie dokumenty są potrzebne:
- wypełniony wniosek (do pobrania z wydziału komunikacji urzędu miasta lub gminy lub ze strony www.gov.pl/web/gov/zarejestruj-pojazd);
- dokument, który potwierdzi, że jesteś właścicielem pojazdu – w przypadku nowych przyczep to faktura VAT (koniecznie upewnij się, że zawiera twoje dane oraz informacje dotyczące jej producenta, roczniku, modelu, koloru oraz numeru VIN);
- potwierdzenia wszystkich opłat;
- świadectwo zgodności WE (czyli tzw. homologacja);
- karta pojazdu;
- oświadczenie producenta, zawierające komplet danych i informacji o przyczepie, potrzebnych przy jej rejestracji.
Rejestracja przyczepy do skutera wodnego ( podłodziowej) – Ubezpieczenie
Nie można zapomnieć, że najpóźniej w dniu rejestracji przyczepy do transportu skutera wodnego należy wykupić dla niej OC. Przyczepy do przewozu skuterów o DMC ponad 750 kilogramów większość ubezpieczycieli wysokość składki uzależni od wykupienia usługi assistance. Niezależnie jednak od gabarytów przewożonego ładunku, dobrze jest się zdecydować się na AC, szczególnie jeśli transportujemy sprzęt wodny o wysokiej wartości.
Wszelkie czynności związane z rejestracją swojego pojazdu należy wykonywać samodzielnie lub przez pośredników posiadających stosowne upoważnienie. Od 4 czerwca 2021 roku weszły w życie nowe przepisy drogowe, zgodnie z którymi w salonie sprzedaży można załatwić wszystkie niezbędne formalności związane z rejestracją pojazdu
Holowanie
Jak szybko można jeździć z przyczepą?
- 80 KM/H
Maks. prędkość przyczepy lekkiej* hamowanej lub niehamowanej. Dotyczy to również przyczep ciężkich.
- 40 KM/H
Maks. prędkość przyczepy niehamowanej, której masa całkowita przekracza połowę masy własnej samochodu.
- 30 KM/H
Prędkość maks. przyczep podłodziowych i innych (=bez tablicy rejestracyjnej), które są niehamowane i nie mają resorów.
Przyczepy lekkie – klasyfikacja
- Przyczepy o masie całkowitej maks. 750 kg (= wraz z ładunkiem) lub
- Przyczepy, gdy masa całkowita pojazdu i przyczepy wynosi maks. 3,5 tony (= wraz z ładunkiem i pasażerami)
- (Wymóg, zgodnie z którym całkowita masa przyczepy nie może przekraczać połowy masy własnej samochodu, zniesiono w 2013 roku.)
Co jeszcze?
Przyczepa, którą można prowadzić z prędkością 80 km/h, może być wykorzystywana również na autostradzie.
Wolnobieżne tzw. pojazdy holowane (do których należą m.in. przyczepy podłodziowe) powinny być oznakowane tablicą LGF i nie można nimi jeździć po autostradach. W warunkach zimowych: Jeżeli pojazd ciągnący ma opony zimowe z kolcami, w przyczepie również muszą być takie. Jeśli pojazd ciągnący ma opony zimowe bez kolców, przyczepa może mieć opony z kolcami lub bez.